Dina rättigheter som hyresgäst omfattar rätt till;
Alla hyreslägenheter omfattas av VLU – ”Valfritt Lägenhetsunderhåll”. Det är en hyresnedsättning som Stockholmshem införde efter en överenskommelse med Hyresgästföreningen 1986 och som Utsikten har övertagit. Det innebär att ”normalt underhåll” antingen utförs av hyresgästen själv eller av föreningen utsedda hantverkare mot betalning. Till normalt underhåll räknas målning/tapetsering av väggar, tak och golv samt snickerier. Kostnaden kan betalas direkt eller fördelas under 6 eller 9 år (golv) som en avbetalning varje månad på den ordinarie hyresavin. Det totala priset vid avbetalning blir högre än vid kontant betalning.
Åtgärder som är bygglovs- och/eller bygganmälanspliktiga får ej utföras.
Installation av disk- och tvättmaskin mm får endast utföras av behörig fackman och enligt gällande lagar, föreskrifter och förordningar.
Som hyresgäst har Du även skyldigheter gentemot fastighetsägaren/föreningen Utsikten 1-35. Dessa skyldigheter omfattar;
Hyresgäst kan bli ersättningsskyldig för skada i lägenhet, eller inom allmänna utrymmen, om skadan uppstår på grund av vårdslöshet, försummelse eller slarv.
Observera att kontraktsinnehavaren alltid är ansvarig för av denne inrymda personer i lägenheten. Det är alltså förstahandshyresgästen som ansvarar för att besökande och andrahandshyresgäster följer fastighetsägarens trivselregler.
Hyresgästen ansvarar också för att omedelbart anmäla fel i lägenhet och allmänna utrymmen.
Om Du inte omedelbart anmäler fel eller skada i lägenheten, kan Du som hyresgäst bli skadeståndsskyldig i det fall skadan förvärras.
Vänligen kontakta föreningens förvaltare vid eventuell tveksamhet kring hyresgästens ansvar och rättigheter.
Uppsägning av en hyreslägenhet måste ske med tre månaders framförhållning och ska ske till ett månadsskifte. Använd en blankett för uppsägningen. Klicka här för att öppna blanketten.
Uppdaterad senast: 2023-06-29